عبارت محیالدین در فتوحات در مورد رابطه خداوند با مخلوقات
لما رأینا فی هذه الأجسام العنصریة أمورا مختلفة الصور مختلفة الأشکال مختلفة المزاج و مع هذا ما یخرجها ذلک الاختلاف عن حقیقة کونها یجمعها حد واحد و حقیقة واحدة کأشخاص الحیوان على اختلاف أنواعه و أشکاله کالطیر لا یخرجه ما ظهر فیه من اختلاف المقادیر و الأشکال و الألوان عن کونه طیرا.....
قامت صور التجلی فی الألوهة مقام اختلاف أحوال صور أشخاص النوع فی النوع .......فاختلاف العالم بأسره لا یخرجه عن کونه واحد العین فی الوجود فزید ما هو عمرو و هما إنسان فهما عین الإنسان لا غیره .........و اختلاف القوی و اختلاف الأسماء علیها لیست بشیء زائد علیها بل هی عین کل صورة و هکذا تجده فی صور المعادن و النبات و الحیوان و الأفلاک و الأملاک فسبحان من أظهر الأشیاء و هو عینها[1]
ترجمه:
ما اشیاء را با شکل و صورتهای مختلف مشاهده میکنیم و میبینیم که با وجود اختلاف در قالبها، تحت عناوین کلی مشترکی جمع میشوند مثل اصناف مختلف حیوانات که با وجود تفاوت در شکل و صورت، همگی حیوان هستند........اختلاف در تجلیات الهی مانند اختلاف در شکل وصورت اشیاء است .......و اختلافات موجود در عالم سبب نمیشود یکپارچگی اصل وجود آنها دیده نشود؛ زید، عمرو نیست ولی هر دو انسانند، اصل انسانیت در آنها جاری است.
تفاوت استعدادها و تواناییهای نفس انسانی سبب نمیشود نفس چندپاره بشود. این قاعده را در تمام موضوعات مانند معادن، گیاهان، حیوانات، ستارگان میبینید؛ واقعا هر که موجودات را خلق کرده است و اصل وجودش را به شکلهای مختلف میبینیم، از هر محدودیت و نقص و شکل و شمائلی منزه است.
کلمه عین در اصطلاح عرفان بمعنی اصل وجود و اصل تعین و شکلگیری است. جمله مورد نظر، بیانگر این معنی نیست که خداوند با اشیاء عینیت دارد بلکه در مقام بیان این نکته است که خداوند که اصل شکلگیری اشیاء است از هر شکلی منزه است.
تنظیم:حجة الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی