وحدت وجود

علامه تهرانی و وحدت وجود 3

يكشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۳۴ ق.ظ

معنای تجلی خداوند

و نیز حضرت صادق علیه السلام میفرماید: لَقَدْ تَجَلّى اللهُ لِخَلْقِهِ فِى کَلَامِهِ وَ لَکِنّهُمْ لَا یُبْصِرُونَ.[۱] «هر آینه تحقیقاً خداوند در گفتارش براى خلقش ظاهر شده است ولیکن آنان نمی بینند»

و معلوم است که معنى تجلّى ظهور است و ظهور غیر از جدائى است همچنانکه تجلّى غیر از تَجافى است. در تجلّى، متجلّى با متجلّى فیه و با حقیقت تجلّى یکى است و نیز در ظهور، ظاهر با مَظهَر و با حقیقت ظهور یکى است.

بنابر منطق قرآن، عالم وجود و از جمله خود قرآن تجلّى خداست، و در مکتب اهل‏بیت این مطلب از مسلّمات است، و جزو ابجد و الفباى آن به حساب مى‏آید. خلقت به مفهوم جدائى و تولّد و بینونت مخلوق از خالق نیست. خداوند سبحانه و تعالى با جمیع موجودات و مخلوقاتش معیّت وجودى و ذاتى دارد، در این صورت انفصال و جدائى غیر متصوّر است. امّا بیخردان و ناآشنایان به معارف قرآن و اهل‏بیت، این معنى را در نیافته‏اند و اهل وحدت در وجود را نسبت به کفر مى‏دهند در حالى که خودشان از پا تا سرشان در شرک غوطه‏ورند.

ایشان معنى وحدت وجود را در لباس اتّحاد و یا حلول و أمثال ذلک پنداشته‏اند که لازمه‏اش تکثّر ذات اقدس حق تعالى است. این معنى وحدت نیست. معنى آن، وحدت در ذات و اسم و صفت، و معیّت حقیقى نه اعتبارى اوست و این دقیقه‏اى است عالى که اصل توحید قرآن بر آن است.

و چون قرآن تجلّى خداست، خداوند با آن در تمام عوالم نازله پنجگانه که آن را حَضَرات خَمس گویند وجود دارد تا برسد به این عالم حسّ و شهادت.

پی نوشت: 

[۱] بحار الأنوار» طبع حروفى طهران، ج ۹۲، ص. ۱۰۷

(امام شناسی، ج۱۳، ص۱۹۹-۳۱۵)

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۲۰
گروه نویسندگان ؛

نظرات  (۱)

وحدت وجود3 ؟
1و2 کووو؟
پاسخ:
در پست های قبلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی